Gumiabroncsok | Blog

Olcsóbb vagy Drágább Gumiabroncsot?

Green Car Shop
Green Car Shop
2020.11.23 22:08
Olcsóbb vagy Drágább Gumiabroncsot?

Dübörög a szezon, sokaknak azonban még mindig nincs megfelelő téli abroncsa. Csak önmagunkat ismételnénk, ha újra leírnánk, hogy a téli guminak milyen nagy jelentősége van a havas, csúszós és hideg aszfaltokon. Számtalan teszt bizonyítja, mennyivel balesetveszélyesebb kopott, vagy éppen nem az évszaknak megfelelő abroncsokon közlekedni.

Ha ezt megértettük, és elfogadtuk felmerül a következő kérdés: milyen gumiabroncsot érdemes venni? Az olcsó húsnak tényleg híg a leve? Mekkora kockázatot vállalunk egy alacsonyabb árkategóriájú gumival? Mikor éri meg prémiumra váltani?

Ebben a cikkünk igyekszünk megfelelő támpontokat adni a gumiválasztáshoz, és egy kicsit megkönnyíteni a dolgot a döntés meghozatalában. Könnyű lenne azt a tanácsot adni, hogy válasszon mindenki prémium márkás autógumit. Ezzel biztosan nem lőnénk mellé, hiszen a prémium márkáknak megvan a múltja, a szakmai háttere, a megfelelő laborja ahhoz, hogy „tökéleteset” alkossanak. Ugyanakkor nehéz más pénztárcájáról dönteni.

Nem lenne etikus egyetlen tollvonással leírni az olcsó gumikat.

Ma már biztonságunk érdekében minden abroncsnak rendkívül szigorú teszteken kell keresztülmennie a fejlesztési és gyártási folyamatok során. Ebből adódóan elmondható, hogy az alacsonyabb árkategóriájú gumik is biztonságosak a megfelelő körülmények között.

És itt a MEGFELELŐ KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT-ön van a hangsúly. Az autógumi leegyszerűsítve a biztonságos kapcsolatot jelenti az autónk és az aszfalt között. Az azonban nem mindegy, hogy meddig és milyen körülmények között képes ellátni ezt a feladatát. Ha például többnyire a városban közlekedünk, rövid, karbantartott útszakaszokon, egy olcsóbb gumi is remek szolgálatot tehet.

Ha gyakran indulunk útnak hegyi túrára, síelni járunk, esetleg napi száz km-nél többet teszünk meg városok között, autópályákon, akkor érdemesebb megfontolni egy strapabíróbb, ezáltal kicsit drágább abroncs megvásárlását. De akkor mégis miben különböznek egymástól az abroncsok?

1. Tapadás az aszfalton

Általánosságban elmondható, hogy a drágább abroncsok jobban tapadnak. Az alapanyaguknak köszönhetően gyorsabban felmelegszenek alacsony hőmérsékleten, rugalmasabbak, mint az olcsó kategóriás versenytársaik. Az anyagösszetételükön túl a futófelületük mintázata is segíti a jobb tapadást a rövidebb fékutat, és összességében a biztonságos autózást.

2. Úttartás

Nem elhanyagolható szempont, különösen télen, hogy mennyire könnyen tudjuk az autót az úton tartani, milyen erők hatnak rá, hogyan reagál a megváltozott útviszonyokra. Általánosságban igaz, hogy a jó minőségű abroncs jobban elnyeli az út egyenetlenségeit, a rugalmasabb oldalfalának köszönhetően kényelmesebbé teszi a vezetést, csökkenti a futóműre nehezedő hatást.

Olcsóbb vagy drágább gumiabroncsot érdemes választani?

3. Kopás

A fentiekből (is) következik, hogy a magasabb minőségű gumik jobban ellenállnak az időjárási körülményeknek, lassabban kopnak. Ezáltal élettartamuk ugyanolyan viszonyok között hosszabb, mint alacsonyabb kategóriájú termékeké. Egy olcsóbb abroncsnak éppen azért alacsony az ára, mert rosszabb minőségű alapanyagokból készül, sokkal gyorsabban elhasználódik, és érzékenyebb lesz a hőmérsékletváltozásra. Ha egy drágább guminál lekopik az első 1-2 mm, még akkor is jól teljesít, ugyanez egy olcsóbb távol keletire már nem igaz. Elmondható általánosságban, hogy egy prémium gumi 50%-os kopásnál is jobban teljesít, mint sok olcsóbb új versenytársa.

4. Menetzaj

Mondhatni, hogy ez csak hab a tortán, hiszen alapvetően kényelmi funkcióról van szó. Mégis a legtöbb guminál feltüntetik az általa keltett zaj erősségét. Ugyanakkor ha végiggondoljuk, hogy mi okozza a zajt, akkor már korántsem legyintünk fáradtan erre a tulajdonságra. A menetzaj két okból nőhet meg: az egyik az alapanyag összetétele, ami rugalmatlanná, merevvé teszi a gumit, ami ezáltal könnyebben összeszedi az úton a „szemetet”, míg a másik a mintázat, ami a profilok közötti levegő áramlásának a hangját erősíti fel. Ezzel pedig vissza is érkeztünk a tapadás és úttartás kérdésköréhez, ami már biztonságtechnikai kérdés.

Gumiválasztáshoz iránymutatásként jók lehetnek a nagy gumiminősítő tesztek (pl. ADAC), bár ezeket érdemes minden esetben feltételesen kezelni, mivel sok esetben a függetlenségük megkérdőjelezhető.

Összefoglalva

Ha pénztárcánk engedi, és autózási szokásaink megkövetelik, mindenképpen érdemes legalább középkategóriás abroncsokban gondolkodni. Korábbi írásunkban foglalkoztunk a használt gumivásárlás buktatóival. Itt is csak megerősíteni tudjuk, hogy ha nem engedheti meg a drágább kategóriát, akkor tökéletes megoldás lehet egy olcsóbb, de új és az évszaknak megfelelő abroncsgarnitúra, hiszen ezek (a fentieket figyelembe véve) nagyobb biztonságot nyújthatnak, mint a középkategóriás modellek több éves használtan való megvétele...